Dragi roditelji!
U ovim izazovnim vremenima svi imamo malo više slobodnog vremena nego inače. I nakon svih obaveza, vjerujem da ostane dovoljno i za igru. Bilo da vam dijete kasni u jezično – govornom razvoju, ima jezične teškoće (a trenutno nije uključeno u logopedsku terapiju) ili samo želite dodatno poticati jezično – govorni razvoj, uvrstite u svakodnevne aktivnosti i u igru nešto od sljedećeg.
Komunikacijske razmjene
Razmjene su osnova interakcije s drugom osobom. Poticanjem komunikacijskih razmjena kroz igru učimo dijete osnovama razmjene u razgovoru u kasnijoj dobi. Svaku aktivnost koju možete, radite naizmjenično – sad dijete, sad vi. Pritom uvijek koristite jednostavan jezik: „Sad mama, sad Sara!“ Poticanje komunikacijskih razmjena u ovom obliku predlaže se od najranije dobi, čak i prije nego dijete govori. Sljedeće aktivnosti su odlične prilike za razmjene:
- Gradite toranj
- Slažite umetaljke
- Pušite mjehuriće
- Dodavajte se loptom
- Slažite puzzle
- Vozite autiće.
Nalozi
Zadavanje naloga je odlična vježba kojom potičemo jezično razumijevanje djece. Prilikom zadavanja naloga bitno je voditi računa o složenosti naloga. Tako ćemo manjem djetetu zadati nalog „Daj medu!“, „Donesi autić“, malo starijem djetetu „Donesi malog medu!“, „Daj mi plavi autić!“
Bitno je naloge ukomponirati u zajedničke aktivnosti ili igru. Tako prilikom slaganja odjeće djetetu možete zadati nalog: „Nađi mi plave čarape!“ ili „Daj zelenu majicu kratkih rukava!“. Kod starije djece nalozi trebaju biti složeniji, npr. „Donesi 4 mrkve, 2 krumpira i 1 veliku kapulu, a mlijeko vrati u frižider!“
Igrajte se s djetetom trgovine. Napravite popis namirnica koje treba kupiti kada dođe u trgovinu. Npr., planirate raditi tortu pa vam trebaju sljedeće namirnice:
Vizualna podrška (crteži, sličice) je uvijek dobrodošla, pogotovo kod djece koja imaju komunikacijske ili jezično-govorne teškoće.
Kroz ove aktivnosti potičemo jezično razumijevanje, ali i zapamćivanje.
Čitanje priča i prepričavanje
Čitanje djeci od najranije dobi pospješuje jezično – govorni razvoj. Ovisno o dobi djeteta izaberite slikovnice koje ćete čitati. Često i složenije slikovnice možete prilagoditi manjoj djeci tako da im ne čitate rečenice koje možda ne razumiju, nego opisujete slike. Svakako zastanite na svakoj stranici i djetetu postavljajte pitanja: „tko je ovo?“, „što radi?“, „gdje je?“, „čime nešto radi?“, „zašto?“. Na kraju priče pokušajte zajedno, listajući stranice, prepričati cijelu priču.
Dobri poticaji za poticanje prepričavanja su i slikopriče. Potrebno ih je poredati pravilnim redoslijedom te potom prepričati, pazeći na imenovanje likova, radnji i uzročno – posljedične odnose.
Marija Simonić, stručna suradnica logopedinja