Dragi roditelji!
Iako smo načelno za što kraće vrijeme pred ekranima, trenutna situacija nas je prikovala za kuću i samim time zasigurno povećala izloženost ekranima. Zato vam u nastavku donosim nekoliko zanimljivih, ali i korisnih aplikacija kojima se potiče jezično razumijevanje kao i predvještine čitanja i pisanja.
Aplikacije su nastale u sklopu ICT-AAC projekta te su namjenjene radu s djecom mlađe predškolske dobi sa složenim komunikacijskim potrebama, u radu s odraslim osobama nakon traumatskih ozljeda mozga i cerebrovaskularnog inzulta, ali i za rad s djecom starije predškolske i mlađe školske dobi kod usvajanja vještina koje prethode čitanju, pisanju i računanju.
Danas ću vam predstaviti one koje su prilagođene predškolskom uzrastu i poticanju jezičnih vještina i predvještina čitanja i pisanja. Opis aplikacija preuzet je s http://www.ict-aac.hr/index.php/hr/aplikacije.
UČIMO BOJE
Učimo boje interaktivna je aplikacija osmišljena kao motivacija i svojevrsni alat za upoznavanje s bojama. Aplikacija se temelji na korištenju audiovizualnih elemenata bliskih djeci s naglaskom na jednostavnost i jasnu prepoznatljivost. Cilj aplikacije na zabavan način olakšati učenje, prepoznavanje i razlikovanje boja.
JEZIČNA GRADILICA
ICT-AAC Jezična gradilica je jedina od ICT-AAC aplikacija koja je namijenjena poticanju morfološkog razvoja djece predškolske dobi. Primjerena je za djecu s urednim jezičnim sposobnostima te svakako za djecu s teškoćama u jezičnom razvoju. Aplikacija omogućava korisnicima da im se na vizualno atraktivan i zabavan način približe gramatički morfemi za imensku i glagolsku množinu.
E – GALERIJA
Aplikacija ICT-AAC e-Galerija omogućuje slaganje priča pomoću niza sličica koje mogu biti fotografije snimljene integriranom kamerom uređaja ili je moguće upotrijebiti već ponuđene slike.
Svakoj sličici moguće je pridružiti tekstualni i zvučni zapis koji opisuju odgovarajući dio priče. Zvučni zapis se reproducira pritiskom na sličicu kod pregledavanja priča.
GLASKALICA
Aplikacija ICT-AAC Glaskalica pomaže pri savladavanju fonološke svjesnosti koja predstavlja jednu od osnovnih predvještina čitanja. U tom smislu uključuje prepoznavanje prvog, zadnjeg ili svih glasova riječi. Kako bi se omogućilo postepeno učenje, aplikacija zadatke razlikuje prema složenosti riječi.
SLOVARICA
Aplikacija ICT-AAC Slovarica olakšava učenje povezanosti između vizualnog simbola (slova) i novog fonološkog oblika (glasa). Upravo takvi upareni vizualni i auditivni simboli kod djece potiču, održavaju i unaprjeđuju vještine rane pismenosti neophodne za čitanje, a kasnije i za pisanje.
Osim rječničkog bogatstva (razumijevanja i uporabe), djeca stječu brojna druga jezična znanja, kao što su razumijevanje i namjera pisma. Nadalje, koristeći Slovaricu djeca imaju priliku upoznati druge važne predvještine čitanja kao što su imenovanje i izdvajanje slova/glasa na početku riječi, organizacija slova i riječi (smjer s lijeva na desno), vizualne oznake slova i riječi, pravila o riječima te vještine predviđanja.
PISALICA
Aplikacija ICT-AAC Pisalica olakšava učenje pravilnog pisanja velikih tiskanih slova (grafema) koje nije dovoljno zastupljeno u dostupnim aplikacijama. Poznato je da je poznavanje i imenovanje slova, uz fonološku svjesnost, jedan od najznačajnijih pretkazatelja spremnosti za poduku čitanja. Osim samog imenovanja slova, od djece se već početkom školovanja očekuje da savladaju pravilnu orijentaciju pisanja slova te pravilo pisanja za svako slovo. Međutim, djeca predškolske dobi često sama pokušavaju pisati slova prema primjerima koja vide u svojoj okolini (primjerice iz slikovnica, novina, s jumbo plakata). Nerijetko djeca tako upamte pogrešnu orijentaciju slova (poznato kao zrcalno pisanje) ili pogrešni smjer pisanja. Takav pogrešno naučen način pisanja često je teško ispraviti. Aplikacija je namijenjena djeci predškolske i školske dobi.
PAMTILICA
Aplikacija ICT-AAC Pamtilica pripada nizu aplikacija koje su namijenjene poticanju predvještina čitanja na zabavan i atraktivan način. Aplikacija je namijenjena svim korisnicima predškolske dobi koji pokazuju interes za predvještine čitanja, ali i za one koji se još uvijek nalaze u fazi prepoznavanja i izdvajanja prvoga glasa. Aplikacija svojim izgledom podsjeća na igru memory.
Marija Simonić, stručna suradnica logopedinja